Warning: Undefined variable $resultat_array in /customers/8/f/2/naturephotos.dk/httpd.www/db/mysql-funktioner_PHP72.php on line 34
Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer
 
  ©   
Documentary, Nature, Controlled Environment, Studio, Creative, Man & Nature
   
The Gallery
Vis forrige
Tilbage til listevisning
Vis næste
Warning: Only the first byte will be assigned to the string offset in /customers/8/f/2/naturephotos.dk/httpd.www/NaturePhotos_show_pic_galleri.php on line 708
Réal´s Wood White, Leptidea juvernica See more pictures of the species
Click on image to see it fullsized
 Enghvidvinge Leptidea juvernica
Data: Canon EOS 6D, 100mm - f/11.0, 1/125sec, ISO1250
Original filesize: 4333 x 2334 pixel

Extras
1. xtra upload

Captured
on 05/20-2013
Kornalycke, Mien Sjön, Småland. Sverige
Author: Lars Andersen
www.danske-natur.dk
Uploaded
05/22-2013
See more pictures by Lars Andersen
Categori: Documentary
Description:
Langs med Mien Sjön så jeg flere Enghvidvinge, hannerne var aktive på jagt efter damer, så af dem fik jeg stort set kun flugtskud.

wsg-84 56 24 46.2 N, 14 54 21.5 E
https://maps.google.dk/ma...

Kaj Dahl
#1

Comment
05/22-2013
17:53 by
Kaj Dahl
Den er fin

Jørn Skeldahl
#2

Comment
05/22-2013
17:55 by
Jørn Skeldahl
Ja, dejligt at se arten. Tog du nogen med hjem??

Lars Andersen
#3

Comment
05/22-2013
19:12 by
Lars Andersen
Jeg samler ikke. Foretrækker dem i natura.

#4

Comment
05/22-2013
19:24 by
Deleted profile
Flot billede

Frank Overgaard Nielsen
#5

Comment
05/22-2013
21:13 by
Frank Overgaard Nielsen
jävla bra

Jørn Skeldahl
#6

Comment
05/22-2013
21:29 by
Jørn Skeldahl
Hej Lars - det ved jeg godt - en spøg - jeg vil også helst have dem i naturen...!

André Riis Ebbesen
#7

Comment
05/22-2013
21:38 by
André Riis Ebbesen
Helt enig, superflot Lars

Odd Ketil Sæbø
#8

Comment
05/22-2013
21:43 by
Odd Ketil Sæbø
Herlig lys og farger, Lars! Klarer du å skille den fra sinapis i natura på annet enn habitat?

Lars Andersen
#9

Comment
05/22-2013
21:43 by
Lars Andersen
Desværre sad den ikke længe nok til jeg kunne lave en aktion stacking og få dof over det hele, men dette ene skud er acceptabel.

Lars Andersen
#10

Comment
05/22-2013
22:08 by
Lars Andersen
Hej Odd. Det er nok den sværeste dagsommerfugle art i Europa at bestemme, og der findes mellemformer som man sikkert ikke kan bestemme hvilke art den høre til. Det kræver behørig dokumentation i felten over flere uger på samme lokalitet hvor begge arter flyver.

Udseende: De 2 arter; Skovhvidvinge, Leptidea sinapis & Enghvidvinge, Leptidea juvernica ligner hinanden temmelig meget, kan være temmelig umuligt at kende fra hinanden ude i naturen. Selv de mest hårdkogte lepidopterologer kan der køres rundt med i manegen.

En vigtig detalje når man sammenligner de 2 arters hanner, er vingeformen. Hos sinapis han er forvinge forkant og sømkant mere rundformet end hos juvernica. Det er nok det mest sikker kendetegn. Hanner hos juvernica er forvingekant mere lige og ofte en anelse konkav, så juvernica han virker mere spidsvinget end den rundvinget sinapis han.

I forårs generationen har hannerne af juvernica mørkere grå apical-plet som er mere kantet afgrænset i forvingespidsen end på sinapis, som hvis apicalplet er rundere afgrænset. I anden generation er begge arters hanners apicalplet mørkere, næsten sorte, og der ses juvernica apicalplet mere firkantet ud. Hvor den på sinapis er mere rund og diffus afgrænset.

Hos hunnerne i forårs generationen er sinapis apicalplet mere diffus og deler sig ud som ribbestreger, og anes kun.

Hvor den hos juvernica hun er apical-plet tydeligere og sammenhængende. I den sjældne sommer generation sinapis hunner mangler apical-plet helt! Der er overgangs former hvor man simpelthen ikke kan se forskelle. Begge arters hunner er mere rundvinget end hannerne.

Genitalerne skiller sig tydelig gennem hos sinapis; at aedagus og saccus hos hannen, og ductus bursae hos hunnen er tydeligt længere end hos juvernica!

Det er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med den endegyldige sandhed. Man kan ikke udelukke, at fremtidig forskning med avancerede genetiske metoder (fx studier af DNA) vil vise, at sinapis og reali nu juvernica skal betragtes som hørende til samme art. Imidlertid støtter de fleste af den type undersøgelser, som vi kender, at de er opsplittet i 2 arter.

DNA analyser er nu lavet i 2011 og til forskernes store overraskelse opdagede man en art mere i komplekset.

Som fotograf ude på lokaliteten er det en god ide at fotograferer alle de dyr man kan komme i nærheden af, det er med til at lave sikker ID. Især flugtskud, hvor man kan se oversiden er brugbare, men det kræver en erfaren makrofotograf! Og verdens hurtigste kameraer i den professionelle ende. For man kan faktisk se apical-pletten hos hunnerne tydeligt i felten. Og for at gøre det endnu sværere i felten, de flyver på de samme habitater. Indlægget er hentet fra www.danske-natur.dk side om Enghvidvinge. Forf.: Lars Andersen



Lars Andersen
#11

Comment
05/22-2013
22:12 by
Lars Andersen
Den tredje art som er skilt ud i 2011 er ikke aktuelt i Skandinavien.

Odd Ketil Sæbø
#12

Comment
05/22-2013
23:29 by
Odd Ketil Sæbø
Takk for meget grundig gjennomgang av artsforskjeller, Lars! Jeg hadde nesten gitt opp å prøve å skille sinapis og juvernica/reali i Norge, men kanskje jeg må gi det en sjanse

Lars Andersen
#13

Comment
05/23-2013
06:01 by
Lars Andersen
Hej Odd, se forskelle her: http://www.danske-natur.d...

Jens Stolt
#14

Comment
05/23-2013
11:33 by
Jens Stolt
Lars, har du tænkt på at de "to arter" kunne være fænotypiske variationer.
Man kunne forestille sig, at de forskellige karakterer kom af, om de var overvintret efter et forårskuld eller et efterårskuld. Generationerne har man jo heller ikke styr på.

Det kan jo være årstidskliner. Altså i modsætning til C. tullia, der er en geografisk klin, kunne disse være kliner i tid.

Det hvide c har tilsvarende sæsonvariationer, de er bare konstante og holdes inden for en art, fordi udløseren er konstant (Dagslyslængde), men hvis leptiderne generations succesion udløses af fx temperatur, kan det forklares at der kommer årstids kliner.
Det ville også forklare den genetiske forskellighed, og at den IKKE er konstant.
Den tredie art ville så bare være en tredie klin, som så netop kunne være baseret på 3 generationer, hvilket også passer med udbredelsen.


Lars Andersen
#15

Comment
05/23-2013
17:55 by
Lars Andersen
Jens, de to arter vi har i Skandinavien (juvernica & sinapis) kan ikke parre sig med hinanden, de har vidt forskellige kønsorganer som ikke passer sammen. De lever også på to forskellige værtsplanter i Sverige. Hvis du vil vide mere om dette artskomplex, så er der nået af en artikel her at gå i gang med; http://xa.yimg.com/kq/gro...

Jens Stolt
#16

Comment
05/23-2013
18:40 by
Jens Stolt
Jeg har læst artiklen, og er ikke kompetent til at se om DNA rsultaterne er konklusive.
Men jeg kan da umiddelbart se at juvernica og reali ikke er forskellige mht genitialer.

Lars Andersen
#17

Comment
05/23-2013
18:46 by
Lars Andersen
Ja, det skal ikke være nemt.

Henrik Hougaard Larsen
#18

Comment
05/23-2013
21:43 by
Henrik Hougaard Larsen
Meget høj klasse Lars! - fokus ligger perfekt, og dit objektiv har en fornem baggrundsslørring




To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2022 - All rights reserved.
 
eXTReMe Tracker