|
Gallery "X"
|
|
|
|
Fire salamander, Salamandra salamandra |
See more pictures of the species
|
|
Data: Canon EOS 7D, 24mm - f/14.0, 1sec, ISO100 |
Original filesize: 3456 x 4482 pixels
|
|
Extras
|
|
|
|
1. xtra upload
|
2. xtra upload
|
3. xtra upload
|
|
|
Captured on 06/07-2013
Embalse del Ebro, sydlige Kantabrien, Spanien
|
Author: Henrik Bringsøe www.fugleognatur.dk
|
Uploaded 08/01-2013
|
|
See more pictures by Henrik Bringsøe |
|
Categori: Controlled Environment Description: I en kuperet og frodig løvskov er der en rig population af Ildsalamander. Arten er opdelt i mange underarter, men netop i denne region af den nordlige Spanien arbejdes der i disse år med slægtskabsanalyser. Indtil videre tyder det på, at disse populationer er nærmest beslægtet med underarterne terrestris og gallaica. |
|
|
|
|
|
|
#3
|
Comment 08/02-2013 00:32 by Carsten Siems
|
Også enig!
Flotte billeder - fedt HB.
|
|
|
#4
|
Comment 08/02-2013 04:17 by Bent Carstensen
|
Fedt billede Henrik, det må kunne give en del 
|
|
|
|
|
#6
|
Comment 08/02-2013 08:43 by Jens Stolt
|
Ja, den er fin. Art og habitat i et.
|
|
|
#7
|
Comment 08/02-2013 10:28 by Nelly Hansen
|
Flot billede af salamanderen i sit naturlige miljø. 
|
|
|
|
|
#9
|
Comment 08/02-2013 19:05 by Deleted profile
|
Super
|
|
|
#10
|
Comment 08/02-2013 19:16 by Jakob Arnholtz
|
S..... godt. Lad os få flere makro-vidvinkelbilleder. Du har også baggrunden nogenlunde tæt på, hvilket er så vigtigt når man bruger vidvinkel til makro. Bare det var mit billede.
|
|
|
|
|
|
|
#13
|
Comment 08/02-2013 20:46 by JH
|
Ja, det er sg. et godt HB her, Henrik.
|
|
|
#14
|
Comment 08/02-2013 20:47 by Jens Stolt
|
Nu har jeg genbesøgt dette billede en 4-5 gange.
Der er en bigfoot i baggrunden, som burde klones ud.
Dybdeskarpheden er ikke hvad den burde være, miljøet i baggrunden kunne godt være skarpere. DOF kunne godt være flyttet lidt bagud.
Eksponeringen af vandet er fedt!
Dyrets hale burde ligge på mos og ikke forsvinde i egeblade.
Når det så er sagt, er det den slags billeder jeg føler mig inspireret af og vil prøve at efterligne.
men jeg har en 14 mm og mine dyr skal være af skildpaddestørrelse.
|
|
|
#15
|
Comment 08/02-2013 23:23 by Henrik Bringsøe
|
Tusind tak til jer alle 13! Aldeles overvældende. Jeg er helt enig i, at hovedbilledet er bedre end de andre. En særlig tak til Jens for uddybende kommentarer, der giver anledning til lærerige diskussioner.
Når de dyr, jeg møder i naturen, er tilstrækkeligt rolige og omgængelige samt sidder i det rette miljø med fin baggrund, så prøver jeg at tage den slags "dyr-i-landskab-fotos" (forleden så jeg en amerikansk herpetologisk redaktør, der kaldte dem: herp-in-landscape shots!). Men det er sjældent, at forholdene er ideelle. På min seneste tur til Spanien (juni) var rimeligt heldig i navnlig tre andre situationer:
- Et frynsefingerfirben på en åben steppe.
- En solbadende sumpskildpadde.
- Et klippefirben højt oppe i bjergene (Jakob, her var bjergtinderne ret langt væk, men jeg synes nu, at resultatet blev acceptabelt; det billede kan jeg uploade senere, så det kan blive diskuteret).
Jeg har i mange år drømt om at gøre det med en vandstær i Danmark om vinteren, hvis den benytter én favoritsten i et vandløb. Kameraet med 24 mm anbringes i vandløbet tæt på stenen, mens jeg på afstand benytter fjernudløser. Men jeg vil altså være bange for, at strømmen i vandløbet får stativ + kamera til at vælte! Det skal nok fæstnes ordentligt til bunden, men på den anden side gætter jeg, at man ikke skal bruge for megen tid på det, hvis fuglen skal vende tilbage samme dag.
Og så til Jens' kommentarer. Den første lyder:
"Der er en bigfoot i baggrunden, som burde klones ud."
Sjovt nok opdagede først denne mørke menneskelignende skikkelse øverst i billedet en halv times tid, efter at jeg havde lagt billedet på NP! Det kunne godt ligne en fotograf eller biolog, der sidder og fumler med sit udstyr. Men jeg kan forsikre, at det ikke er en bigfoot el. lign. hominid, for i løbet af det døgns tid, jeg tilbragte i skoven, var jeg helt alene. Ingen mennesker inden for syns- eller hørevidde! Mit gæt er, at det er stamme af et træ og vel nok en gren, hvor den nedre del ikke er dækket af blade.
"Dybdeskarpheden er ikke hvad den burde være, miljøet i baggrunden kunne godt være skarpere. DOF kunne godt være flyttet lidt bagud."
Jeg kunne også godt tænke mig en væsentligt bedre dybdeskarphed. Men jeg vil sige, at jeg er ræveangst for at stille skarpt på andet end salamanderen øje, dvs. fokusere på noget, der ligger længere tilbage. Min erfaring siger mig, at jeg let risikerer, at øjet herved ikke bliver skarpt.
Jeg har overvejet at anskaffe mig et 24 mm tilt-shift-objektiv, men det er vist lidt af en tidsrøver, hvilket er et minus ved dyrefotografering. I den aktuelle situation havde jeg heller ikke oceaner af tid, for salamanderen kunne finde på at gå når som helst. Stacking kunne være et godt alternativ, men jeg har absolut ingen erfaring med det – desværre!
"Dyrets hale burde ligge på mos og ikke forsvinde i egeblade."
Enig! Men her skal man passe på ikke at genere salamanderen, for det kan få den konsekvens, at man godt kan skyde en hvid pind efter sådan et billede! En ildsalamander er et roligt dyr, der normalt bevæger sig langsomt. Men får den først den idé, at den føler sig utryg og vil så sin vej, så vil den blive ved med at gå og gå, også så er den umulig at have med at gøre! Det er slet ikke lige så let som at "parkere" en hugorm i forsvarspositur.
Så vidt jeg husker, prøvede jeg efter de første billeder at få salamanderen til at gå lidt fremad, men så begyndte den altså at vandre i (næsten) én uendelighed, hvorefter forestillingen var forbi!
Venligst
Henrik Bringsøe
|
|
|
#16
|
Comment 08/03-2013 15:27 by Frank Joe
|
Lækre skud!
Jeg synes også rigtig godt om extra #1.
Desværre er jeg i den ulykkelige situation at min skærm ikke kan vise større end 1680x1050, så jeg kan ikke rigtig få glæde af dit herp-in-landscape shot Men det er eksempel til efterligning.
Ang. kommentarer til Jens' kommentar, så er det jo naturfotografens betingelser. Mange kommentarer har den karakter - at solen står det forkerte sted, at dyret skal gå lidt fremad eller at klippeformationen bag pipfuglen har en uheldig form.
Enten tager man situationen som den er og får sit billede af dyret, eller man forsøger at påvirke situationen og får den måske ikke. Der er vi forskellige.
Nogle naturfotografer sværger til at et billede skal afspejle "virkeligheden", nogle prøver mere eller mindre at "manipulere" med naturen. Jeg holder mig ikke tilbage for det sidste (det er måske mine hugormebilleder, du tænker på, Henrik ). At du hører mere til den første gruppe, mener jeg at vide, også selvom du forsøgte at få salamanderen et skridt eller to fremad - og ikke fik dit billede.
Som billede, kunstnerisk set, har Jens ret i sine kommentarer!
|
|
|
#17
|
Comment 08/04-2013 19:30 by Henrik Bringsøe
|
Tak for bemærkningerne, Frank.
Jeg foretager da også en række manipulationer. F.eks. for den blålige hugorm, hvor jeg heldigvis nåede at tage nogle in situ-billeder, men dernæst måtte fange den, for at den ikke skulle stikke af:
http://www.naturephotos.d...
For mig er det afgørende, at billedet fortæller en historie, jeg kan stå inde for.
Der var også et skovfirben, hvor jeg med en god portion tålmodighed fik klippet nogle græsstrå væk:
http://www.fugleognatur.d...
Ildsalamanderen i denne billedserie har jeg "parkeret" på den mosbegroede fremspringende klippe. Men hvad der for mig har stor betydning, er, at dyret fremtræder på en måde, der er så naturlig som muligt. Altså sidder/ligger/står på en måde, som man typisk oplever dem i uforstyrret tilstand. Det er én væsentlig grund til, at jeg er så tilfreds med hovedbilledet: På mine rejser til sydeuropæiske bjergskove har jeg nu flere gange set en bjergsalamander på en fugtig dag sidde eller stå på netop denne måde, idet den (sandsynligvis) spejdede ud over det nærmeste landskab. Jeg kan forsikre dig, at det er en fantastisk oplevelse! Og kan jeg genskabe den situation, bliver jeg glad.
Det er pokkers svært med hugorme, og det er egentlig heller ikke lykkedes så godt med de billeder af den blålige hugorm, som jeg tog, efter at havde haft fingrene i den. Men jeg er selvfølgelig vældig glad for, at jeg fik foreviget det flotte dyr.
Helt ærligt så var min kommentar om parkering af hugorme ikke møntet på dig, for det er vel rundt regnet 80-90 % af hugormebillederne, der konstruerede og således viser hugormen på en måde, som vi stort set aldrig oplever den i uforstyrret tilstand.
For et par årtier siden så jeg et billede af en Spidssnudet Frø, taget af én af vores gamle naturfotografer, der måske ikke længere er aktiv. Den var anbragt på en birkegren oppe i et træ! Selv om jeg også flytter lidt rundt på brune frøer på land, når jeg skal fotografere dem, og selv om billedet af frøen i birken egentlig så flot ud, så er det ingen overdrivelse, at jeg fandt det malplaceret!
Du skriver, at Jens har ret i sine kommentarer, altså rent kunstnerisk. Det er jeg enig i. Og rent naturalistisk er hans kommentarer da også velvalgte. Bortset fra, at der ikke var nogen bigfoot på HB, og bortset fra, at jeg stadig er bange for at flytte fokus længere bagud, for hvis øjet bliver uskarpt, så vil jeg tillade mig at kalde billedet dårligt!
Venligst
Henrik Bringsøe
|
|
|
#18
|
Comment 10/17-2014 09:51 by Jan Fischer Rasmussen
|
Ja den den sasquatch er jo næsten så god som den på filmen fra Bluff Creek :-D
|
|
|
|
|
|
|