Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer
 
  ©   
Login

Sign up

The Gallery

Gallery "X"

Forums

Articles

NaturePhotos

Documentary, Nature, Controlled Environment, Studio, Creative, Man & Nature
   
The Gallery
Vis forrige
Tilbage til listevisning
Hawfinch, Coccothraustes coccothraustes See more pictures of the species
Click on image to see it fullsized
 Kernebider Coccothraustes coccothraustes
Data: NIKON D850, 500mm - f/5.6, 1/125sec, ISO720
Filesize unknown!
Captured
on 02/02-2021
Sejerø
Author: Christian Harbou

Uploaded
02/04-2021
See more pictures by Christian Harbou
Categori: Controlled Environment
Description:


Christian Harbou
#1

Comment
02/04-2021
10:28 by
Christian Harbou
Mads, Jakob og Anders - jeg kom desværre til at slette billedet ved en fejl. Tak for jeres venlige kommentarer, det var ikke fordi, man ikke måtte læse dem

Christian Kelsen
#2

Comment
02/04-2021
12:16 by
Christian Kelsen
Det er et flot billede med mange kvaliteter og farverne spiller godt sammen
Jeg er egentlig ikke klar over hvilken bevoksning Kernebideren foretrækker, men din opsætning er fotogen, hvis man kan sige det.



Christian Harbou
#3

Comment
02/04-2021
12:29 by
Christian Harbou
I Sverige har vi tilsvarende bund de fleste steder, selv ved kirsebærtræerne. Her på øen har vi et lille lyngdækket område på 1-2 hektar. I en gammel frugtplantage få hundrede meter fra gården. Men bortset fra det, så har du ret: Kernebiderens virkelige miljø er mellem grenene højt oppe i træerne.


Anders Nielsen
#4

Comment
02/07-2021
22:32 by
Anders Nielsen
Du har jo allerede fået rosende ord fra min side men det skal da ikke forhindre mig i at rose dig igen - flot foto.

Jeg nåede lige at se din længere kommentar om Alan Murphy osv. og det er en skam du kom til at slette billedet for det var da virkelig et oplæg til en spændende debat. Jeg tillader mig derfor at svare selv om det bliver frit fra hukommelsen og håber derfor at du bærer over med mig hvis jeg skulle huske detaljer forkert.

Alan Murphy er en fantastisk fotograf der tager nogle beundringsværdige billeder. Du nævnte noget med at man kunne vælge om man tog rene dokumentarbilleder eller om man vælger (som ved dette billede) at lave en opstilling. Jeg er selv stor fan af opstillinger og mener som sådan heller ikke at der er tale om et kunstigt miljø eller billede (selv om det jo selvfølgelig heller ikke er et dokumentarbillede), men det handler i mine øjne om hvorvidt man kunne tænke sig at fuglen man fotograferer potentielt kunne findes i dette miljø. Mit kendskab til det svenske er desværre så begrænset, at jeg slet ikke vidste at man der ville kunne se kernebider i et sådant miljø. Jeg forbinder den generelt med løvskov og derfor det miljø jeg forventer i en sådan.

Jeg kunne faktisk rigtigt godt tænke mig at se et billede af opstillingen her for den er virkeligt veludført - det er aldrig lykkedes mig at lave en der er så flot, så jeg vil meget gerne have tips og inspiration.

En anden ting er, at jeg ofte synes vi som fotografer bliver så opsatte på om billedet er "ægte", at vi glemmer at overveje hvad alternativerne ville være for at tage lige så flotte fotos som man kan ved vand- og foderopstillinger. Eksempelvis er risikoen for at forstyrre fuglene ved en pürsch alt andet lige noget højere end når de kommer til foderbrættet. Playback ser (i hvert fald hos gærdesmutte) ud til at kunne påvirke sangrater i over et døgn efterfølgende (så vidt jeg husker), så der skal ikke meget fantasi til at forestille sig at megen playback kan føre til problemer med ressourceallokering. Fodring er bestemt heller ikke uden konsekvenser både i forhold til sygdomsspredning og mulige indirekte indvirkninger på trækarters ynglesucces (er der i hvert fald hypoteser om). Kort sagt bør vores fokus måske være hvordan vi bedst fotograferer en given art med mindst mulig forstyrrelse og ikke så meget på om det er et vaskeægte dokumentarbillede eller ej. Det er i hvert fald en af mine kæpheste i sådanne debatter.

Tag det i øvrigt som en stor cadeau til dit billede - en opstilling der er så veludført at det kun er fordi omgivelserne virker "forkerte" til min opfattelse af en kernebiders miljø og fordi du er ærlig om opstillingen, at man får tanken om at det faktisk er en opstilling. Gode billeder giver stof til eftertanke og debat og det synes jeg da i høj grad at dette billede har gjort (i hvert fald for mig).

Christian Harbou
#5

Comment
02/08-2021
12:46 by
Christian Harbou
Hej Anders, det glæder mig virkelig, at du skriver. Billedet ovenover har ikke været helt let at få i kassen. Jeg har kæmpet en del med at regne ud, hvordan jeg kan få fuglene til at sidde der, hvor jeg gerne ville have dem.

Billedet er i øvrigt vist ucroppet. Du har helt ret i, at billedet mangler at være tro mod fuglens egentlige miljø. I områder med spredt fyr og diverse løvtræer kan der godt være lyng her og der i bunden. Men igen: Billedet illuderer jo at være et hedelandskab. Det havde været mere rigtigt at fange en skovsneppe på lyngtæppet (i.f.t. de fugle, der besøger os lige nu).

Opstillingen er fjernet og haven ryddet op, så jeg kan ikke fotografere den - men her en længere forklaring.

Jeg startede med at sætte tørrede planter op ved at stikke dem ned i en træliste, som igen var hamret ned i jorden. Men et billede i den opsætning havde den ulempe, at det måtte skæres, så man ikke kunne se, hvor stænglerne ligesom forsvandt hen. Se evt. et af de første oploads af dompap.

Så gik jeg over til at tage tage to kasser/små borde og sætte med 4 - 5 meters mellemrum. En tørv på hver. En enkelt plante i den forreste og en håndfuld i den bagerste. Foderbrædtet ved siden af den forreste. Det forbedrede billedet, men fuglene landede ikke på planterne. De fløj direkte til foderet.

Så byggede jeg et mindre foderbræt. Bare ca. 8 x 10 cm og 5 cm høje lister på kanten. Her kunne der kun sidde en fugl ad gangen. Men dompaperne mellemlandede fortsat ikke hvor de skulle. Derfor rykkede jeg kasserne sammen så de stod med 50cm afstand og lagde i stedet lyngpuder. (Lyngen var bedre, for den er ikke så behagelig at lande i). Mellem puderne med lyng, skjult for kameraet, satte jeg det lille foderbræt. Men fuglene landede fortsat ikke, hvor de skulle. De fløj ind til foderet fra siden.

I næste forsøg satte jeg fire kasser/småborde op med en tørv med lyng på hver. Der opstår dermed et kvadratisk hul i midten, hvor foderbrædtet kan placeres. Helst så dybt, at en fugl på foderet ikke kommer med i billedet. I lyngen startede jeg med at sætte en tør frøstand, hvor det relativt hurtigt lykkedes at fange en dompap. Jeg skiftede igen til græs, fordi kombinationen af græs og slangehoveder er mere naturlig og troværdig. Her fik jeg så nogle skud af dompap hun.

Kærnebideren var egentlig den letteste. Men den vil bare ikke sidde på en tør plante, så jeg måtte bide i det sure æble og finde en gren, der kunne lægges troværdigt i lyngen. Altså fire nye tørv med lyng gravet op og placeret i et kvadrat og en godt lavbegroet slåengren i en lavning. Kærnebideren satte sig med det samme, men kun i gunstig position to gange og hver gang i et splitsekund. Den ankom præcis hvor den skulle, men jeg nåede ikke at få et skud af den, før den var nede på kernerne. Så hoppede den op igen for at orientere sig. Men kun et splitsekund og jeg fik kun 1 skud.

Alt er optaget elektronisk, for min kernebider er væk hvis den hører det mindste klik. (Og det gjorde det endnu sværere på grund af kameraets langsommelighed i live view).

De efterfølgende dage havde jeg ikke mere held - og her er der en anden detalje: Sådan en tørv med græs eller lyng bliver hurtig kedelig. Frosten har selvfølgelig gjort sit, men der lander også alle mulige andre fugle, herunder fasaner, så opstillingen bliver hurtigt træt at se på.

Til dem, der måske studser over al den lyng, jeg har flyttet rundt på, kan jeg sige: Intet er ødelagt. Jeg har simpelthen gravet tørvene ned igen.

Noget andet er baggrunden. Det bedste man kan gøre er i.m.ø. at bruge noget tid på at gå omkring med kameraet på et stativ og tage billeder fra forskellige vinkler og på forskellige tidspunkter (lyset forandrer sig jo meget hen over dagen). Til billedet af stillits på en tidsel valgte jeg en mørkebrun baggrund, for den harmonerer med alle andre farver i det pågældende billede. (Prøv at se efter på billedet igen. Det er ikke noget, der er kommenteret, men det er i høj grad den brune farve på baggrunden, der skaber billedet). Den brune baggrund blev skabt ved at rette kameraet mod et tykt, gammelt grantræ med masser af udgåede grangrene i bunden. Til dompapen valgte jeg en baggrund, hvor der er ca. 50 meter ned til en række store træer, der afgrænser haven i forhold til en græsklædt bakke længere ude. Denne baggrund blev valgt, fordi afstanden mellem træerne skabte nogle runde, lyse felter, som har den effekt, at de skaber dybdevirkning. Den baggrund findes på billederne af dompap og kernebider.

Lige nøjagtig den gule baggrund bag dompap hunnen opstod, da en tidlig solstribe ramte stammerne og alle de tørre grene og indtørrede brombærstængler nede i skellet til marken. Lige pludselig indenfor få sekunder forandredes alt fra dybt gråt til vibrerende gult og i det samme satte dompaphunnen sig til rette. Oven i købet i afslappet posititur. Det var en gave, som man sjældent får. Det kunne ikke planlægges, for allerede næste dag var solens bane forandret så meget, at det ikke kunne blive det samme rent farvemæssigt. Jeg fik hurigt bygget en ny opstilling med lyng, og lykkedes her med kernebideren - men med en baggrund der højst kunne svinge sig op i orangebrunt... Gjorde dog ikke noget, for farven matcher ret godt fuglens egne farver...

Men alle disse forsøg - og der var jo mange flere ind imellem med grene og lav, som har været oploadet - åbner ens øjne for nye sider af det at tage billeder. I hvert fald har jeg lært, at tænke på baggrunden som værende det egentlige billede, uanset om man fotograferer ved foderbrædtet eller sniger sig rundt i skoven i camouflage. Baggrunden er billedet - fuglen er bare anledningen!

Noget andet er, at selvom det er opstilling, så sker der uventede ting - og så er det jo strengt taget ikke længere et kontrolleret miljø. Det er i hvert fald uden for fotografens kontrol . Rødhalsen i slud og regn var eksempelvis uventet.






To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2021 - All rights reserved.
 
eXTReMe Tracker