Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer
 
  ©   
Login

Sign up

The Gallery

Gallery "X"

Forums

Articles

NaturePhotos

    Here all Per Finn Nielsen pictures are shown.
Vis forrige
Tilbage til listevisning
Vis næste
Spindelvæv #3 "det gyldne snit" ??
, , Spindelvæv #3 "det gyldne snit" ??
No EXIF-data for image!
Filesize unknown!
Captured
d. 16-08-2009
Falsterbo
Author: Per Finn Nielsen
Uploaded
d. 30-12-2009
Categori:
Description:
Forsøg på at ramme det gyldne snit
re:
http://www.naturephotos.d...

#1

Comment
12/30-2009
20:43 by
Deleted profile
Her er der ramt plet med Det gyldne snit.

Per Finn Nielsen
#2

Comment
12/30-2009
20:55 by
Per Finn Nielsen
Herligt med alle de tips og triks man kan suge til sig på denne side.

Jens Stolt
#3

Comment
12/30-2009
23:39 by
Jens Stolt
Jeg synes, det gyldne snit er forkert, her, for langt mod midten. Det var bedre i det tidligere billede.
Jeg har ikke regnet det efter, det gør jeg aldrig, men går efter fornemmelsen. Men man burde måske.
Der er 4 gyldne snit i alle billeder, og hvis man i dette forestiller sig 4 edderkopper i hvert sit gyldne snit, kommer de meget for tæt på midten.

#4

Comment
12/31-2009
10:21 by
Deleted profile
Jens, jeg er enig i, at man skal gå efter sin fornemmelse, og min opfriskning af "formlen" i det foregående billede var også kun et forsøg på at præcisere, hvad det formelle gyldne snit er. Når man anvender betegnelsen "Det gyldne snit", må man holde sig til reglen. Ellers er det "Jens snit" eller "Pers snit".
At der er fire gyldne punkter er selvfølgelig rigtigt, men det er sjældent, at man placerer mere end ét hovedobjekt i disse punkter, og så betyder det jo ikke noget, hvor de andre ligger.

Rune Bjerre
#5

Comment
12/31-2009
12:17 by
Rune Bjerre
Det er en lidt sjov diskussion dette her...
Jeg er matematik- og billedkunstlærer og vil påstå at Eigil har fuldstændig ret i sin udregning af det matematiske gyldne snit. Hvor 1 er sidelængde og højde på billedet ligger det gyldne snit, hvor linierne der kan tegnes ved 0,618034 skærer hinanden (målt fra begge veje).
Men samtidig vil jeg mene at i billedkunsten bliver det gyldne snit oftest brugt mere subjektivt i analyser og vurderinger, men også i kompositionsanvisninger. Hvis man leder lidt vil man eksempelvis ofte finde det gyldne snit beskrevet som 1/3 inde i sidelængderne, hvilket jo ikke er korrekt rent matematisk.
Min påstand vil være at placeringen af det oplevede gyldne snit også kan variere lidt afhængigt af indholdet i resten af billedfladen. Der kan forekomme linier i billedet, der kan forrykke oplevelsen af en central placering i billedet. Tilsvarende kan farvede flader i samme farve som hovedmotivet forrykke oplevelsen. Eller hvis en bevægelse indgår i billedet kan det samme ske.
Jeg plejer selv at sige at placeringen af et hovedmotiv (hvis man går efter det gyldne snit) skal ligge i nærheden af den matematiske placering, men at den endelige placering kun kan afgøres ved en subjektiv vurdering af, hvor billedet bliver mest behageligt at se på. Oftest vil den behagelige placering ligge en smule længere ude mod kanten af billedet end det rent matematisk udregnede punkt. Og derfor kan det ofte være ganske godt bare at gå efter en opdeling af billedfladen i tredjedele.

Min personlige mening ar at billede 3 har den bedste beskæring, men forskellen til billede 2 er ikke stor.

I øvrigt kan det nemt forekomme at et hovedmotiv er stort nok til at brede sig over flere af de fire punkter det gyldne snit kan findes i.

#6

Comment
01/01-2010
01:33 by
Deleted profile
#5 Til det allersidste, Rune, vil jeg dog gøre gældende, at hvis et hovedobjekts tyngde hviler på mere end 1-2 af de 4 punkter, er det så som så, hvor meget der er "snit" og hvor meget, der er "plamage" ;O)
Flg. spørgsmål kunne i øvrigt være interessant at få svar på, og måske ved du det: Hvad kom først, det intuitive gyldne snit eller det matematiske. Jeg forestiller mig, at det matematiske er en efterrationalisering af en uformel regel, der fandtes i forvejen, og som har repræsenteret en intuitiv opfattelse af, hvad der var harmonisk i forholdet mellem billedets linjer.

Jens Stolt
#7

Comment
01/01-2010
01:56 by
Jens Stolt
det gyldne snit kommer jo af "det naturlige tal", jeg tror nok det hedder Fabriacco eller noget, en talrække han udledte. Pointen er at forhold i naturen, herunder menneskets anatomi (da Vincis berømte tegning) og især forhold mellem planters anatomi (broccoli og grankogler) kører efter bestemte tal, Chi som vistnok er 1,6

Jens Stolt
#8

Comment
01/01-2010
02:06 by
Jens Stolt
Nå... jeg slog det op:
Phi= 1.618.
http://www.mlahanas.de/Greeks/GoldenSection.htm

Fibonacci Numbers:1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, . . . , in which each successive number is equal to the sum of the two preceding numbers.


Jens Stolt
#9

Comment
01/01-2010
02:10 by
Jens Stolt
MEN så er der de ting Rune siger. Der kan være ting i kompositionen, fx den vej ederkoppen vender, der får os til at ønske en placering lidt ved siden af det gyldne snit.
OG ikke mindst kan billedet jo være i et format der modarbejder det gyldne snit. Aflangt fx.
Endelig kan man jo opfatte det gyldne snit dynamisk, Det opstår der hvor matematikken siger, men bagved ligger nye gyldne snit, og de går faktisk ud mod hjørnerne. prøv at følge mit forrige link, det illustrerer netop dette.

#10

Comment
01/01-2010
10:07 by
Deleted profile
Tak for opfriskningen omkring Fibonacci, Jens.
Du skulle overveje at oprette en fotografisk artikel her på sitet, hvor du måske bare linker til denne side, så alle "guldkornene" bliver tilgængelige for flest mulige NaturePhotographers.

Mads Syndergaard
#11

Comment
02/27-2016
16:02 by
Mads Syndergaard
Selvom Jens har ret i at edderkoppen formelt er for tæt på midten til at være i det gyldne snit, så fortjener billedet alligevel en tommel - og det fik det så af mig.

 


To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2022 - All rights reserved.
 
eXTReMe Tracker