HDR ved Borgbjerg strand. |
|
|
Data: Canon EOS 400D DIGITAL, 17mm - f/9.0, sec, ISO100 |
Filesize unknown!
|
|
Captured on 07/03-2008
Borgbjerg, Vestjylland
|
Author: Kristian Poulsen www.kp-foto.com/
|
Uploaded 02/18-2010
|
|
See more pictures by Kristian Poulsen |
|
Categori: Nature Description: Her lige et HDR billede af Borgbjerg strand. Det er fotograferet forrige sommer.
Mine forældre havde deres campingvogn stående på en campingplads, og udsigten var fantastisk, og et oplagt HDR-motiv når der var solnedgang.
Håber ikke det støder nogen her på siden, der er jo meget delte meninger om HDR! ;)
billedet er sammensat i Photomatix Pro og efterredigeret i PS.
Det er sammensat af 3 eksponeringer med 2 lukke-trin mellem hver. |
|
|
#1
|
Comment 02/18-2010 12:20 by Jens Stolt
|
Det støder ialtfald ikke mig. Det er flot. Himmelen er meget velegnet til hdr.
Kommentarer til optagelsen og tonemapping:
Jeg ville have valgt mindst 5 eksponeringer med 1 step imellem. Så kunne huset og buskene tv have fået lys.
jeg synes det er lidt oversaturated, Kornet er for grønt, og især de røde højlys er brændt ud. Highlight saturation kan rette rød udbrændthed i solnedgange.
Huset er for mørkt og grumest og jeg synes der er klippet mørke toner, forstået således at tonerne forskyder sig meget hurtigt fra mellemtoner til ydertoner.
|
|
|
#2
|
Comment 02/18-2010 12:27 by Jørgen Witved
|
HDR er en spændende grafisk computerteknik, der som her kan give nogle rigtig flotte billeder, blot de ikke skal foregive at afspejle virkeligheden. Lidt ligesom madsminke og kødklister.
|
|
|
#3
|
Comment 02/18-2010 12:39 by Jan Fischer Rasmussen
|
Man kunne jo sagtens forestille sig, at der fandtes sensorer (eller film) med større dynamic range, så lignende resultater kunne opnås uden redigering, så jeg ser ikke problemet.
|
|
|
#4
|
Comment 02/18-2010 12:44 by Kristian Poulsen
|
Tak for kommentarerne til alle 3!
Jens det lyder som om du har helt styr på det med HDR.
Det kan være jeg skriver en mail til dig fyldt med spørgsmål næste gang jeg skal igang med HDR redigering.
Kan sagtens se hvad du mener med for meget saturation og det med de 5 trin.
Tusind tak for det.
vh
KP
|
|
|
#5
|
Comment 02/18-2010 14:50 by Jørgen Witved
|
Interessant hvis billeder af naturen ikke behøver at ligne naturen. Siden her kaldes NaturePhotos, hvilket åbenbart kun skal opfattes som vejledende.
|
|
|
#6
|
Comment 02/18-2010 15:06 by Lars Andersen
|
HDR er et værktøj, der på den rigtige måde er med til at forbedre/udvide det dynamiske område. Desværre kan det også overdrives, og det kræver lidt øvelse at bruge det. Jeg selv er begyndt at bruge det, og jeg kan se at mange af mine forsøg efter jeg er blevet mere øvet, har fået for meget. Hvis det skal bruges til natur, skal man huske at øvelsen går ud på at få billede justeret op til det man faktisk har set. Øjets dymnamiske område ligger pænt over sensoren på de bedste digitale kameraer.
|
|
|
|
|
#8
|
Comment 02/18-2010 18:39 by Jens Stolt
|
Jeps, Lars har helt ret.
Og et billede af en klokkeblomst i makro blænde 4 er jo heller ikke ligefrem naturlig.
Og hvilken virkelighed er mest virkelig. Den kameraet med al sin processorkraft og glas fitelihut ser, eller den øjet ser?
Og hvad så med min virkelighed? jeg er farveblind.
Hvad hvis jeg havde været døvstum?
|
|
|
|
|
#10
|
Comment 02/18-2010 19:55 by Jørgen Skantse
|
Det er jo ren Thomas Kinkade 
|
|
|
#11
|
Comment 02/18-2010 20:17 by Kristian Poulsen
|
Takker for alle kommentarerne.
Ja som jeg sagde, håber ikke jeg støder nogen.
|
|
|
#12
|
Comment 02/18-2010 20:25 by Jens Stolt
|
Jamen, er vi her ikke for at blive udfordret?
|
|
|
#13
|
Comment 02/18-2010 20:34 by Kristian Poulsen
|
Nå... men i hvert fald, spændende at høre folks meninger! ;)
vh
KP
|
|
|
#14
|
Comment 02/18-2010 23:30 by Jørgen Witved
|
Tror ikke du støder nogen her Kristian, de fleste er altid parate til en frisk lille duel på meninger.
|
|
|
#15
|
Comment 02/19-2010 08:50 by Kurt Stæhr
|
Spændende HDR, vil virke fint som et reklamebillede, hvem ville ikke købe det hus, med sådan en solnedgang. Afspejle virkeligheden gør det ikke - men det skal det vel ikke altid - afhængigt af hvad det skal bruges til. Til reklame OK, men det var nok ikke gået ved en af GDT's konkurrencer.
|
|
|
#16
|
Comment 02/19-2010 11:04 by Jakob Arnholtz
|
Nej, det ligner ikke et fotografi, og det er vel det der egentligt giver anledning til anstød. Øjet er jo som bekendt indrettet til at se et langt større dynamisk område end et fotografi kan. Så Kristians billede videregiver egntligt kun hans oplevelse af sceneriet med hvad Kristian kunne se den pågældende aften, også i skyggepartierne.
Jeg synes det er et fint billede med et gran af eventyr, og jeg kan lide at udtrykket bliver ''overdrevet'' for at få oplevelsen ud over scenekanten.
|
|
|
#17
|
Comment 02/19-2010 11:41 by Kristian Poulsen
|
tusind tak for fine kommentarer og go kritik til både Jørgen, Kurt og Jakob!
VH
KP
|
|
|
#18
|
Comment 02/22-2010 20:30 by Martin Bjerg
|
Synes det er smukt. Hvad man egentlig ser med sine øjne er jo ret svært at beskrive, men som Jens skriver; det ligner da mere virkeligheden end en klokkeblomst set ved F4, eller.... Hvis jeg skal "klage" over noget, er det den buede horisont. Er der ikke et bette program, der kan rette den ud? Måske var det her på siden, der var en lille artikel om det. Med det imponerende hardware-arsenal du har, må du også have det lille stykke software på computeren.
|
|
|
#19
|
Comment 02/22-2010 20:33 by Kristian Poulsen
|
Hi hi...
Tak for kommentaren Martin.
Jeg vil lige kigge lidt på det værktøj.
Måske kan PS CS4 gøre det.
vh
KP
|
|
|
#20
|
Comment 02/22-2010 20:49 by Jens Stolt
|
horisonten kan rettes med "lens distortion filter".
|
|
|
|
|
#22
|
Comment 02/22-2010 21:09 by Kristian Poulsen
|
Så er der uploaded version med oprettet horisont.
"lens distortion filter" er godt nok en genial funktion i shoppen!
Tak for hjælpen til Martin og Jens.
|
|
|
#23
|
Comment 02/22-2010 21:12 by Martin Bjerg
|
Nydeligt. Nu får de ikke vand løbende ind i overetagen. Og på en eller anden underlig måde reagerer ens øjne på det. Det ser mere rigtigt og naturligt ud... hvad det så end er.
|
|
|
#24
|
Comment 02/22-2010 21:18 by Kristian Poulsen
|
Lige præcis!
Du har helt ret Marin, jeg er helt enig.
Godt set.
|
|
|