Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer
 
  ©   
Login

Sign up

The Gallery

Gallery "X"

Forums

Articles

NaturePhotos




Photographic

Det digitale mørkekammer

01/06-2012 at 20:44

Henry von Würden Henry von Würden writes::  Det digitale mørkekammer er en stor behagelighed ved det digitale foto, det er ikke nødvendigt at opholde sig i et mørkt rum med kemikalie dampe når der skal arbejdes med billeder, men man kan arbejde i lysere omgivelser, og det er ikke nødvendigt at færdiggøre et billede i en arbejdsgang, men kan vende tilbage og lave de sidste justeringer på et senere tidspunkt.

Men der er nogle begrænsninger, de fleste computer skærme er ikke lavet til billedbehandling, slet ikke skærme på en bærbar computer, de har ikke det rigtige farve rum, og de skifter ofte kontrast med omgivelses belysning og betragtnings vinkel.

I første omgang har man brug for en god stationær skærm, helst en der er beregnet til grafisk arbejde, og endnu bedre en decideret fotoredigerings skærm.

Dernæst har man brug for en skærm kalibrator, selv en rigtig god skærm skal kalibreres løbende.
Skærmens farve temperatur sættes til 6500 Kelvin, og gamma vælges normalt til Gamma 1.8.

Nu er det sådan at når man kalibrerer skærmen, justerer man lysstyrke, kontrast og farvegengivelse.
Men da disse ting er stærkt afhængig af de omgivelser skærmen er placeret i, gør man det også for at kompensere for de omgivende lys og farve forhold, derfor skal skærmen kalibreres på det sted den skal bruges, og under de lysforhold den skal bruges i.

Den bedste belysning til farvefoto arbejde er dagslys som den er midt på dagen, altså en farvetemperatur på 5000 Kelvin, (Og det er stadig rigtigt at skærmen skal være 6500 Kelvin) men dagslys skifter jo med vejrlig og skydække. Og skærmen skal jo kalibreres hvis omgivelses lystet ændrer sig, så hvad gør man?

Den bedste løsning er at lave kunstigt dagslys, så der altid er den samme belysning i det digitale mørkekammer, lys fra vinduer skal dæmpes eller blændes af, specielt hvis der er vinduer der vender så solen eller andet kraftig lys kan skinne ind af dem.

I det digitale mørkekammer er det vigtigt at der er neutrale farver med lav refleksion, helst under 60% refleksion fra overflader , farvede væge eller andre genstande vil reflektere i skærmen og gøre det vanskeligt, eller umuligt at farve kalibrere skærmen. Det er vigtigt at arbejdes lyset har den rigtige farvetemperatur helst 5000 Kelvin efter D50 standarden, og at lysforholdene er tilpasset arbejdes pladsen, så skærmen er den kraftigste lyskilde i synsfeltet når man sider foran den(husk at side lige foran skærmen).

De neutrale farver gælder også det tøj man har på når man sider bag skærmen, det skal også være neutralt sort eller grå, en rød skjorte kan ødelægge hele kalibreringen.

Her er en beskrivelse af ISO standarder ( ISO 3664 og ISO12646) og krav til det digitalt mørkekammer:
http://www.creativepro.co...

Her er en beskrivelse af ISO standarder ( ISO 3664 og ISO12646) og setup af et digitalt mørkekammer:
http://www.creativepro.co...

Her er en link til hvordan man måler LUX lys styrker med et kamera, så lysforholdene kan bringes på plads, uden en LUX lysmåler.
http://www.natmus.dk/cons...

Her er så forslag til D50 lamper der kan købes i Europa.
D50 lamper fra Solux kan købes med Engelske stik til 230V her:
(det kan så klares med en engelsk rejse adapter, så lampen kan sættes i en dansk stik kontakt.)
http://www.svenlight.co.u...

En pakke med 5 stk. pærer koster 65£ og en færdig lampe med engelsk stik incl. pære koster 90£.
Solux lamper er ikke 5000Kelvin men 4700Kelvin da det er det tætteste man kommer D50 med en halogen lampe, det er meget bedre end standard halogen lamper, og giver en bedre lys kvalitet end lysstofrør, halogen holder lys kvaliteten hele levetiden, og holder ca 5000timer.

D50 lysstofrør Just daylight 5000 proGraphic fra Just i Holland kan købes her:
http://www.grafisk-handel...

Lysstofrør koster 245kr plus moms stykket.
Just lysstofrørene er tæt på 5000K, de er kvalitets kontrolleret og der følger en måle rapport med, så man har vished for at de overholder standarden ISO 3664:2009, lysstofrør slides på en måde så lyset ændre sig, derfor har de en begrænset levetid som grafisk lampe, så det anbefales at skifte rør efter 2500 timer.

Her er forslag til maling af omgivelserne omkring skærmen:
Den lyse neutrale grå farve som anbefales på væge og bag skærmen, reflekterer omkring 60% og har farvekode Munsell N8 i det amerikanske Munsell farve sytem, det svarer til NCS farve S 2000-N mat, og kan købes hos Flugger.

Farven svarer til et Kodak grå kort ”– 2 blændetrind” eller zone VII hvis man er af den gamle Ansel Adams skole.

Jeg vil dog foretrække en noget mørkere grå bag skærmen, zone V med svag belysning af en D50 lampe nede fra, det giver mere behagelig lys forhold at arbejde under syndes jeg, Flugger S5500-N svarer godt til Kodaks grå kort og kan bruges her.

Det var mange ting, og det er ikke så nemt at realiserer i et hjem, med mindre man har et rum hvor der kan etableres et hjørne til formålet, men under alle omstændigheder er det vigtigt at vide hvad man gør og hvad man burde gøre, når der arbejdes med farver og farve stik i billeder.

Hvis forholdene ikke er ideelle er det et spørgsmål om at gøre tingene når forholdene er bedst, jeg kunne f.eks. aldrig finde på at korrigere farver i et billede på min bærbare, det må vente til jeg har billedet på den stationære hjemme, også selv om jeg er på rejse. Og ikke nok med det, jeg venter også til et tidspunkt hvor solen ikke skinner ind af vinduet, helst en aften hvor det er mørkt.



You must log in to write comments



To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2021 - All rights reserved.
 
eXTReMe Tracker