Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer
 
  ©   
Login

Sign up

The Gallery

Gallery "X"

Forums

Articles

NaturePhotos




Photographic

Det at forevige en blomst med et kunstnerisk islæt

11/04-2012 at 12:46

Jimmy Lassen Jimmy Lassen writes::  Her er lidt om mine erfaringer og ideer omkring det, at fotografere planter.

Men først lidt om den holdningen jeg ind imellem møder hos nogle mennesker, omkring det at fotografere planter. Jeg har mødt en del mennesker, for hvem, det at fotografere planter, må være den smalleste sag i verden, "planterne står der bare, og flytter sig jo ikke - så hvor svært kan det være!" Ak ja, de har jo desværre ret, hvis billederne bare skal bruges som dokumentationsfoto, men den slags billeder findes der jo til overflod af, se f.eks. bare på Fugle og Natur. Hvis man vil lave noget ud over det sædvanlige, er man nød til at sætte sig ind i kunsten at fotografere.

Kunsten at fotografere planter så de fanger folks opmærksomhed eller følelser, er ikke så enkelt endda. Jeg vil påstå at billede af dyr, og især hvis de viser dyreunger, langt lettere får følelserne frem hos folk, næsten uanset hvilken tekniske kvaliteter eller mangel på stemninger billederne ellers måtte indeholder, end et "kedeligt" billede af en "blomst" om de tekniske kvaliteter og stemningen så er nok så gode - det er simpelthen langt lettere at sælge dyr end planter på foto.

Jeg mener og håber dog, at det kan lade sig gøre at vise planterbilleder, så folk får en følelse af at have oplevet noget ud over det sædvanlige, men det kræver en hel del af plantefotografen - ja, måske mere end af dyrefotografen, eller i hvert fald noget andet.

Selv prøver jeg med mine billeder at skabe den stemning, som omgiver mine motiver, f.eks. hvis der er mange farver, ensformighed, mønstre, gentagelser, skovmiljøer, fugtige enge eller moser, blomsterrige overdrev eller helt specielle lysforhold. Også kompositionen skal overvejes grundigt, skal horisonten være en del af motivet, skal planten centreres i billedet, være i det gyldne snit eller andet (som det kan ses på mange af mine billeder, benytter jeg mig ofte af "det gyldne snit"). Alt sammen noget som kan være med til at skabe den rette stemning og magi i billederne.

Hvilket udstyr skal man så vælge. Hvis det bare skal være dokumentationsfoto, kan et hvilken som helst kamera bruges, selv mobiltelefoner, som jo også bliver bedre og bedre. Skal billederne derimod have stemning og magi, bør man investere i et mere avanceret kamera, f.eks. et spejlreflekskamera, hvor man selv har mulighed for at indstille blænde og eksponeringstiden samt muligheden for at udskifte det "almindelige" objektiv til et makroobjektiv. Valg af makroobjektiv har også indflydelse på det færdige resultat, men det er lidt en smagssag. De mest anvendte brændvidder er ca. 50 til 100 mm. Generelt kan man sige, at en lang brændvidde bedre isolere baggrunden end en kort brændvidde. Det har betydning når en rolig baggrund skal udses.

For mig er den vigtigste del på kameraet selve blænden, alt anden tekniske krims krams komme i anden række. Med blænden afgør man ikke bare skarphedsdybden, men i allerhøjeste grad også den stemning eller magi som billedet skal indeholde. På billederne her af Salepgøgeurt ser man tydelig forskellen mellem blænde 2,8 og 16. Med den store blændeåbning (2,8) får man en meget lille skarphedsdybde som giver en rolig baggrund, og i andre tilfælde end billedet her, stemning, magi eller mystik. Med den lille blændeåbning (16) får man en større skarphedsdybde, som er passende til andre motiver f.eks. landskabs- og biotopbilleder, men også til dokumentations- eller bestemmelsesbilleder.

Lidt om det praktiske i felten. Når jeg fotografere, lægger jeg mig ofte imellem mine motiver og kigger igennem og mellem vegetationen, for at finde den rette vinkel og forhold som planten skal fotograferes under. Det kan f.eks. være forgrunden som ofte også er en del af mine motiver, baggrunden, farverne og lyset. Det er ikke nødvendigvis de største og flotteste planter jeg udser mig, men mere hvordan de indgår i helheden. Jeg afsøger miljøet, og hvis jeg ser noget, som jeg mener kan indgå i motivet, prøver jeg at finde den rette vinkel, forhold og afstand ved at kigge igennem søgeren på kameraet. Jeg flytter kameraet rund indtil jeg har den bedste opnåelige vinkel. Her prøver jeg så at isolere hovedmotivet, f.eks. ved hjælp af blænden, men også slørede plantedele tæt på kameraets objektiv.

Mit udstyr er oftest DSLR-kamera med et 105 mm makro-objektiv, stativ og trådudløser.

Her er nogle eks. på billeder, som er skabt på ovenfor omtalte fremgangsmåde.
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...
http://www.naturephotos.d...

Author: Jimmy Lassen


You must log in to write comments



To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2021 - All rights reserved.
 
eXTReMe Tracker